الگوبرداری صنعت بیمه از بانکداری

هر گاه از دستگاه خودپرداز استفاده می­کنم، با خود می­گویم: «ای کاش دستگاه خودپرداز هم بیمه­نامه صادر می­کرد.» همیشه بزرگترین اختراعات و اکتشافات بشر با جملۀ «ای کاش» شروع می­شود. اختراعات و اکتشافات بشر محصول آرزوهای آدمی هستند. دنیای امروز ما محصول آرزو­های دیروز ما هستند و آنچه فردا به آن می­رسیم، محصول آرزو­های امروز ما است. آنچه تمامی ندارد، آرزو­های آدمی است و این واقعیت نیروی محرکۀ پیشرفت و توسعه است.

خدمات دستگاه خودپرداز یکی از خدماتی است که توسط بانک­ها ارائه می­شود. اکنون مردم با طرز استفاده از دستگاه خود­پر­­از آشنا هستند. استفاده از دستگاه خودپرداز به مرور زمان گسترش می­یابد و خدمات جدیدی از طریق دستگاه­های خودپرداز ارائه می­شود. به مرور زمان مشکلات موجود بر سر راه دستگاه­های خودپرداز خود را نشان می­دهد و بانک­ها راه حل مقابله با مشکلات را بررسی، مطالعه و ارائه می­کنند. به نظر می­رسد مسیری که بانک­ها در این راه طی می­کنند الگوی خوبی برای شرکت­های بیمه خواهد بود.

اگر در الگوی پیشنهادی دستگاه مورد نظر را «دستگاه خودصدور بیمه­نامه» بنامیم، در محل نمایندگی­های بیمه، کارگزاری­های بیمه، شعبات شرکت­های بیمه، ایستگاه­های مترو و و قطار، پایانه­های فرودگاهب، اتوبوسرانی و مترو و هر محل دیگری که شرکت­های بیمه مناسب تشخیص دهند، می­توان دستگاه خودصدور بیمه­نامه نصب کرد. نخستین نوع بیمه­نامه که می­توان با استفاده از دستگاه خودصدور بیمه­نامه ارائه کرد بیمه­نامۀ شخص ثالث و بیمه­نامۀ بدنه است. مشتری (بیمه­گذار) با حضور در کنار دستگاه خودصدور بیمه­نامه نخست نوع بیمه­نامۀ مورد نظر را از بین گزینه­های موجود انتخاب می­کند. سپس اطلاعات لازم را برای صدور بیمه­نامه را از طریق صفحه کلید وارد می­کند. اطلاعات شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، شمارۀ شناسنامه، نوع خودرو، شمارۀ شاسی، شمارۀ بدنه، شمارۀ پلاک و سایر اطلاعات مورد نیاز است. اطلاعات فردی از روی کارت ملی و اطلاعات خودرو از روی کارت خودرو وارد می­شود. سقف تعهدات نیز به انتخاب مشتری (بیمه­گذار) واگذار می­شود و مشتری (بیمه­گذار) از بین گزینه­های موجود گزینۀ مورد نظر خود را انتخاب می­کند. شرکت بیمه (بیمه­گر) این فرصت را خواهد داشت تا پیشنهادات خود را به طور مستقیم از همین طریق به مشتری (بیمه­گذار) ارائه دهد. همچنین برنامه­ریزی را می­توان به گونه­ای انجام داد که به طور غیر مستقیم ابزار لازم برای ارائۀ پیشنهادات و نظارت به وجود آید.

اطلاعات فردی باید شامل نام، نام خانوادگی، شمارۀ شناسنامه، کد ملی، شمارۀ تلفن، شمارۀ تلفن همراه، شغل، نشانی محل سکونت، نشانی محل کار باشد. به نظر می­رسد نظام صدور کد ملی به گونه­ای طراحی شده است که برای درگذشتگان نیز کد ملی صادر شده است و هر کد ملی با اطمینان صد در صد تا یکصد و بیست سال تکرار نمی­شود. اگر سامانۀ صدور بیمه­نامه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و به صورت مکانیزه با سازمان ثبت احوال کشور ارتباط داشته باشد، صحت و سقم اطلاعات مشتری (بیمه­گذار) بلافاصله بررسی می­شود و قبل از ورود اطلاعات مربوط به خودرو از صحت و سقم اطلاعات مشتری (بیمه­گذار) اطمینان حاصل می­شود. وجود شمارۀ تلفن همراه باعث می­شود شرکت بیمه (بیمه­گر) با مشتری (بیمه­گذار) ارتباط مستقیم پیدا کند. اعلام صدور بیمه­نامه، اعلام گزارش خسارت و اعلام سررسید تمدید بیمه­نامه از جمله موضوعاتی هستند که شرکت بیمه می­تواند با ارسال پیامک مشتری را آگاه کند.

اطلاعات خودرو نیز باید شامل شمارۀ پلاک، شمارۀ شاسی، شمارۀ موتور، رنگ باشد. اگر سامانۀ صدور بیمه­نامه به سامانۀ نیروی انتظامی متصل باشد، صحت و سقم اطلاعات خودرو بلافاصله و قبل از انتخاب نوع پوشش از صحت و سقم اطلاعات خودرو اطمینان حاصل خواهد شد.

در مرحله سوم سقف تعهدات به مشتری معرفی خواهد شد و مشتری از بین گزینه­های موجود گزینۀ مورد نظر خود را انتخاب خواهد کرد. حق بیمۀ هر گزینه جلوی گزینه محاسبه و به اطلاء مشتری خواهد رسید.

در مرحلۀ چهارم اطلاعات مربوط به نحوۀ پرداخت حق بیمه مشخص خواهد شد. در این بخش می­توان تمهیداتی اتخاذ کرد تا با اعلام شمارۀ عابر بانک مشتری، حق بیمه از حساب مشتری برداشت و به حساب شرکت بیمه واریز شود.

در مرحلۀ پایانی یک بار کل اطلاعات به مشتری نشان داده خواهد شد و تأئید نهائی گرفته خواهد شد. با تأئید اطلاعات توسط ­توامشتری بیمه­نامه صادر می­شود و پرینت آن در اختیار مشتری قرار می­گیرد. همچنین با ارسال پیامک صدور بیمه­نامه به اطلاع مشتری می­رسد.

با تکمیل فرآیند صدور بیمه­نامه در دستگاه، بیمه­نامه صادر خواهد شد و در اختیار مشتری (بیمه­گذار) قرار خواهد گرفت. به طور همزمان اطلاعات بیمه­نامۀ صادره برای شرکت بیمه (بیمه­گر) و بیمۀ مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد نظارتی ارسال خواهد شد. بیمۀ مرکزی جمهوری اسلامی ایران با نظارت بر فرآیند نصب و راه­اندازی دستگاه­های خودصدور بیمه­نامه تمهیدات لازم برای نظارت بر صدور بیمه­نامه را تدارک ببیند. این نظارت شامل نظارت بر نصب سخت­افزار مورد نیاز و همچنین نظارت بر طراحی، نصب و راه­اندازی نرم­افزار خواهد بود.

مشابه همین فرآیند را می­توان در وبگاه تمام شرکت­های بیمه پیش­بینی کرد. مزیت این دو روش ارائۀ شفاف­تر اطلاعات، سهولت خدمات و نظارت بیشتر است. همچنین با پیش­بینی این تمهیدات بر روی وب­گاه شرکت­های بیمه، مشتریان (بیمه­گذاران) از اقصی نقاط دنیا میتوانند نسبت به صدور و تمدید بیمه­نامه اقدام کنند. در روش اینترنتی، می­توان بیمه­نامه را به نشانی مشتری (بیمه­گذار) ارسال کرد.

/ 0 نظر / 6 بازدید